tiistaina, marraskuuta 08, 2011

Viha

Viha, lyhyt mutta erittäin voimakas ja vaikea sana. Vaikea siinä mielessä minulle että olen tutustunut vasta viime kuukaudet kyseiseen tunteeseen.

Olen oikeastaan koko ikäni tunnistanut sen että toi on minulle täysin tuntematon tunne. Ymmärtääkseni kyseessä on ihan ihmisen perustunteita. Olen monesti kertonut etten ole koskaan kunnolla suuttunut ja se pitää paikkansa. Yhtä monesti olen maininnut siitä että pelottaa ajatuskin siitä että oikeasti joskus suuttuisin.

En tiedä tarkalleen mikä se oli mikä sai minut tutustumaan tähän tunteeseen. Se ei ollut mikään tilanne mikä olisi saanut minut suuttumaan. Keskusteltuani tästä vihattomuudesta ja peloistani mitkä liittyy sitä tunnetta kohtaan jokin vaan aukeni ja pikkuhiljaa viha alkoi nostaa päätään tunteissani.

Oli pelottavaa sanoa "Moi VIHA, mä olen Jere" ... kun esittely oli tehty niin sitten alkoikin se vaikea aika. Syy miksi pelkäsin tuota tunnetta oli se että kuvittelin sen olevan joku asia mitä en pysty kontrolloimaan ja toden totta sitä se oli.

Aluksi taisi mennä niin päin että kuulinkin sanat "Moi Jere, mä olen VIHA" koska mua vietiin kun litran mittaa. En pitänyt tippaakaan tuosta tunteesta ja sen tuomista kontrolloimattomuuden tunteista, en mä tollasta halua, mulla pitää olla kaikki omassa kontrollissani, hanskassa niin sanotusti.

Jos mulla itelläni oli vaikeaa tutustua tähän uuteen tunteeseen, oppia hyväksymään se niin vielä vaikeampaa se oli ihmisille lähelläni. Tämä oli jotain totaalisen uutta heille. Uutta oli ensinnäkin se että a) tuo sanoo minulle vastaan ja ennenkaikkea b) tuo ihminen korottaa minulle ääntään, sanoo minulle asioita mitä en ole tottunut kuulemaan, mitä toi ihminen tekee mulle, sehän on ihan erilainen.

En pystynyt enkä vieläkään pysty kontrolloimaan tuota tunnetta, sen mukanaan tuomia asioita.

Tuo tunne on samankaltainen kuin rakkaus, selkeästi ilman sitä ei voi elää ja kun sitä tuntee niin sitä ei voi kontrolloida.

Vaikka tunnenkin oloni avuttomaksi niin silti, olen onnellinen että tutustuin sinuun.

Moi VIHA, meistä tulee ystävät.

Ei kommentteja: